Tegoroczna majówka ułożyła się wyjątkowo korzystnie jeśli chodzi o możliwości wyjazdowe – za 3 dni urlopu mogliśmy uzbierać aż 9 dni wolnych! Wykorzystaliśmy ten czas na wybranie się do naszych zachodnich sąsiadów. Celem wyjazdu był Park Narodowy Saskiej Szwajcarii (niem. Nationalpark Sächsische Schweiz). Niezwykle piękny region usiany „płaskimi górami”, oczarował nas od pierwszej chwili. Poniżej przedstawiamy Wam miejsca, które najbardziej zapadły nam w pamięć i których odwiedzenie gorąco polecamy każdemu, kto znajdzie się w okolicy 😊

Oto największe atrakcje Saksonii Szwajcarskiej!

1. Bastei

Bastei (czyli Baszta) to największa atrakcja całego regionu. W ten zespół formacji skalnych została wkomponowana twierdza Neurathen. Wybudowana w XII w., początkowo była strażnicą przy Twierdzy Königstein (do czasu przejęcia jej przez bandytów, którzy łupili  z niej podróżnych na okolicznych szlakach). Proceder został zakończony przez władcę Saksonii niedługo potem i od tego czasu twierdza popadła w ruinę. Jednak większą sławą od samej twierdzy cieszy się wybudowany w XIX w. most. Początkowo drewniany, w obawie przed zawaleniem, został zastąpiony konstrukcją z kamienia.

Cały kompleks zapewnia niesamowite widoki na okoliczne góry stołowe oraz płynącą w dole Łabę. Nie przeszkadzały nam nawet kolejki na poszczególne punkty widokowe. Po prostu staliśmy i chłonęliśmy. Wybierając się tam z miejscowości Rathen, polecamy dłuższą trasę, biegnącą wzdłuż jeziora Amselsee, piękne widoki gwarantowane 😊

niemcy, saksonia szwajcarska, bastei

2. Lilienstein

To najbardziej charakterystyczna góra stołowa w Saksonii Szwajcarskiej, będąca symbolem całego Parku Narodowego. Zachwycił nas widok z góry na dolinę Łaby, pobliską Twierdzę Königstein oraz… na nasz samotny namiocik otoczony przez drogie kampery na naszym polu namiotowym 🙂 Na szczycie znajduje się kilka punktów widokowych oraz obelisk upamiętniający odwiedziny króla Augusta Mocnego. Ani szczególnie spodobały się okoliczne pola rzepaku (cały teren dosłownie tonie w żółci), które swoją soczystością umilały nam drogę na szczyt.

niemcy, saksonia szwajcarska, Lilieinstein

3. Kuhstall

Po dostaniu się zabytkową linią tramwajową w pobliże wodospadu Lichtenhainer i krótkim spacerze, dotrzeć można do kompleksu skalnego Kuhstall (niem. Obora).  Punkty widokowe, do których można dostać się do stromymi schodami lub gramoląc się przez skały, wynagradzają trud. Krajobraz wydał nam się… prehistoryczny.  Jest coś pierwotnego w nagich skałach wyrastających z gęstego lasu. Zakładaliśmy, że wpadniemy tu na chwilkę, a zostaliśmy kilka godzin. Zdecydowanie polecamy zgubienie się w tym labiryncie.

niemcy, saksonia szwajcarska, kuhstall

4. Trasa rowerowa wzdłuż Łaby

Mieliśmy okazję przejechać jedynie kawałek tej bardzo długiej trasy (z Bad Schandau do Hřenska, czyli ok 15 km). Szeroka ścieżka rowerowa biegnie tuż obok brzegu Łaby. Ciężko było się zdecydować na czym skupić uwagę, bo piękny krajobraz roztaczał się w zasadzie w każdą stronę. Szlak jest bardzo dobrze przygotowany (m. in. są przygotowane liczne miejsca do odpoczynku czy możliwe przeprawy promowe na drugą stronę Łaby) i eksploatowany nie tylko przez niedzielnych rowerzystów, ale i takich, którzy nastawieni są na dalekie trasy. Bardzo ciekawy sposób zwiedzania dla amatorów aktywnego wypoczynku. My się zmęczyliśmy 🙂

iemcy, saksonia szwajcarska, Łaba

5. Brama Pravčicka

Położona na terenie Czeskiej Szwajcarii największa naturalna brama skalna w Europie, powstawała przez miliony lat w wyniku erozji kredowych piaskowców. Wysokie na 16 metrów naturalne okno zrobiło na nas ogromne wrażenie zarówno z bliska jak i z jednego z okolicznych tarasów widokowych. Jest ich tutaj kilka, a wspięcie się do nich po schodach nie zajmuje wiele czasu.  Brama Pravčicka  stała się elementem popkultury pojawiając się m. in. w ekranizacji pierwszej części „Opowieści z Narnii”. Ciekawostką w tym temacie jest fakt, że aktorzy nigdy nie postawili stopy na samej bramie (została ona wstawiona komputerowo). Sama brama jest symbolem Parku Narodowego Czeskiej Szwajcarii.

czechy, czeska szwajcaria, Brama Pravčicka

6. Pfaffenstein

Ten kompleks skalny jest często określany jako Szwajcaria Saksońska w miniaturze. Na powierzchni 12 ha jest wiele ciekawych miejsc do zobaczenia, a my obeszliśmy zaledwie małą część. Mimo to udało nam się znaleźć prawdziwą perełkę. Odkryliśmy tutaj małą ławeczkę, położoną po zachodniej stronie kompleksu, tuż obok ścieżki. Zapewnia ona najlepsze miejsca na spektakl pt. „Königstein w kolorach zachodzącego słońca”. Zobaczcie sami.

iemcy, saksonia szwajcarska,Pfaffenstein

iemcy, saksonia szwajcarska, Pfaffenstein

Nieprzypadkowo przedstawiamy atrakcje stworzone przez naturę . Zamierzaliśmy spędzić majówkę w pięknych okolicznościach przyrody i jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu. 😊 Powyższa lista nie wyczerpuje w pełni wszystkich interesujących miejsc jakie można tutaj zobaczyć. Mamy więc nadzieję, że posłuży raczej jako inspiracja i punkt zaczepienia w drodze do odkrycia tego pięknego miejsca na Ziemi.

F.

Jeśli zainteresowała Was Saksonia Szwajcarska to polecamy też inny kierunek blisko polskiej granicy: Teplice i Ardspach – Czeskie Skalne Miasta